dimanche 18 septembre 2011

Théorie des modèles relationnels, Alan Page Fiske


Relational models theory posits that people use four elementary models to generate, interpret, coordinate, contest, plan, remember, evaluate, and think about most aspects of most social interaction in all societies. These models are Communal Sharing, Authority Ranking, Equality Matching, and Market Pricing. Scores of studies have demonstrated that people in all cultures use these models to organize much of their everyday social cognition.

La théorie des modèles relationnels pose que les gens utilisent 4 modèles élémentaires pour produire, interpréter, coordonner, contester, planifier, se souvenir, élever et réflechir à propos de la plupart des aspects de la plupart des interactions dans toutes les sociétés. Ces modèles sont le partage communautaire, les rapports hiérarchiques, les relations d'échanges réciproques et les relations instrumentales. De nombreuses études ont montré que les gens dans toutes les cultures utilisent ces modèles pour organiser l'essentiel de leur connaissance sociale quotidienne.

Communal Sharing (CS) is a relationship in which people treat some dyad or group as equivalent and undifferentiated with respect to the social domain in question. Examples are people using a commons (CS with respect to utilization of the particular resource), people intensely in love (CS with respect to their social selves), people who “ask not for whom the bell tolls, for it tolls for thee” (CS with respect to shared suffering and common well-being), or people who kill any member of an enemy group indiscriminately in retaliation for an attack (CS with respect to collective responsibility).

Le partage communautaire est une relation dans laquelle les personnes traite un couple ou un groupe comme équivalent ou indifférencié par rapport au domaine social en question. On peut prendre comme exemples les personnes utilisant des biens communs (PC par rapport à l'utilisation d'une ressource particulière), les personnes qui s'aiment intensément (PC par rapport à leurs moi sociaux), les personnes qui "ne demandent pas pour qui sonne le glas, car il sonne pour toi" (PC par rapport à la souffrance partagée et au bien commun) ou les personnes qui tuent tout membre d'un groupe ennemi indifféremment en réaction à une attaque (PC par rapport à la responsabilité collective).

In Authority Ranking (AR) people have asymmetric positions in a linear hierarchy in which subordinates defer, respect, and (perhaps) obey, while superiors take precedence and take pastoral responsibility for subordinates. Examples are military hierarchies (AR in decisions, control, and many other matters), ancestor worship (AR in offerings of filial piety and expectations of protection and enforcement of norms), monotheistic religious moralities (AR for the definition of right and wrong by commandments or will of God), social status systems such as class or ethnic rankings (AR with respect to social value of identities), and rankings such as sports team standings (AR with respect to prestige). AR relationships are based on perceptions of legitimate asymmetries, not coercive power; they are not inherently exploitative (although they may involve power or cause harm).

Dans les rapports hiérarchiques, les personnes ont des positions assymétriques dans une hiérarchie linéaire dans laquelle les subordonnés se soumettent, respectent et (peut-être) obéissent alors que les supérieurs ont préséance et prennent des responsabilités collectives pour les subordonnés. La hiérarchie militaire (RH dans les décisions, le contrôle et bien d'autres domaines), le respect des ancêtres (RH dans les offrandes liées à la piété filiale et les attentes de protection et de renforcement des normes), les morales des religions monothéistes (RH pour la définition du bien et du mal par les commandements ou la volonté de Dieu), les systèmes à statuts sociaux différenciés (RH avec le respect de la valeur sociale des identités), et les classements comme ceux des équipes sportives (RH avec le respect du prestige) en sont des exemples. Les RH sont fondés sur la perception d'assymétries légitimes, sans recours à un pouvoir coercitif ; ils ne constituent pas intrinsèquement un système d'exploitation (même si ils peuvent impliquer le pouvoir ou nuire).

In Equality Matching (EM) relationships people keep track of the balance or difference among participants and know what would be required to restore balance. Common manifestations are turn-taking, one-person one-vote elections, equal share distributions, and vengeance based on an-eye-for-an-eye, a-tooth-for-a-tooth. Examples include sports and games (EM with respect to the rules, procedures, equipment and terrain), baby-sitting coops (EM with respect to the exchange of child care), and restitution in-kind (EM with respect to righting a wrong).

Dans les relations d'échanges réciproques, les personnes  

Market Pricing (MP) relationships are oriented to socially meaningful ratios or rates such as prices, wages, interest, rents, tithes, or cost-benefit analyses. Money need not be the medium, and MP relationships need not be selfish, competitive, maximizing, or materialistic -- any of the four models may exhibit any of these features. MP relationships are not necessarily individualistic; a family may be the CS or AR unit running a business that operates in an MP mode with respect to other enterprises. Examples are property that can be bought, sold, or treated as investment capital (land or objects as MP), marriages organized contractually or implicitly in terms of costs and benefits to the partners, prostitution (sex as MP), bureaucratic cost-effectiveness standards (resource allocation as MP), utilitarian judgments about the greatest good for the greatest number, or standards of equity in judging entitlements in proportion to contributions (two forms of morality as MP), considerations of spending time efficiently, and estimates of expected kill ratios (aggression as MP).

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